Танго на все життя… Ч.1

Ігор Левчук

Історія :: СПАДЩИНА

Це історія про волинську родину Фершко, коріння якої виросло в окропленій кров’ю і потом землі древнього Луцька, яку час і страшна війна розкидали по берегах безкрайнього океану людських доль. В ній не буде ні депортацій, ні газових камер, ні крематоріїв... В ній лише долі, час і музика… Багато музики, що звучить неприборканим гімном життя і волелюбного духу людини… 

Натрапив на неї випадково, листаючи безмежжя сторінок всесвітньої павутини. Серед фото обкладинок старих грамофонних платівок, серед сірості літер раптом проявилося знайоме – Луцьк. Пробігшись рядками, зрозумів - черговий пласт минувшини рідного міста зачепився за тоненьку стрілочку курсора… Тож в цей приємний осінній день, сповнений музики осіннього листопаду, я хотів би поділитися з вами історією цієї унікальної луцької родини, для якої музика і життя стала одним цілим. 

Станіслав Фершко

Шмуль (Станіслав Фершко)

Було троє братів: Хаїм, Мойсей (Михайло) і Шмуель (Станіслав). Всі вони народилися в Луцьку і все життя присвятили своїй цариці – музиці, ставши достойною частиною своєї епохи. Їхній батько був архітектором, матір - танцівницею російського балету.

Найбільш відомим із родини Фершко виявився Шмуель (Станіслав) Фершко.

 

Він народився 26 лютого 1914 р. в місті Луцьку Волинської губернії, яке тоді було частинкою безкрайньої Російська імперії. Саме тут і проявився великий талант і любов до музики юного вундеркінда й відомого в майбутньому піаніста, концертмейстера, одного з найталановитіших молодих композиторів передвоєнної Польщі. Тут, в маленькому древньому місті, він і вчився грати на фортепіано. А згодом продовжив науку у Варшаві, куди переїхав разом з родиною після смерті батька. Його першим столичним вчителем став знаменитий музикант, професор Збігнєв Джевецький, який був визнаний кращим польським піаністом 20 століття.

Збігнєв Джевецький

Збігнєв Джевецький

Національна консерваторія у Варшаві, ректором якої в 1931-1932 роках був цей шановний пан, стала альма-матер для молодого Станіслава. Наставником молодого студента був і професор Олександр Міхаловський.

Варшава 30-х славилася бурхливим культурним життям. Театри, кіно, кабаре, елітарні кафе і кав’ярні… І скрізь звучала музика - чудова музика джазу й танго. Тож чаруючий вир передвоєнної Варшави повністю поглинув молодого музиканта. Вже у 1930 році він грав в одному з найпопулярніших закладів передвоєнної Варшави - «Café Adria».

«Café Adria»

«Café Adria»

Талант молодого піаніста не залишився непоміченим. Його запросили грати в популярний і модний тоді джаз-оркестр «Front-Heiman Melody Jazz» під керівництвом Зигмунда Хеймана та Юліана Фронту.

Jazz Band «Front-Heiman Melody Jazz»

Jazz Band «Front-Heiman Melody Jazz»

У 1931 році колектив записав свою першу платівку для „Syreny Record”. Музиканти виконували популярну тоді західноєвропейську танцювальну музику, хіти із зарубіжних фільмів і водевілів.

В 1933 році Станіслав написав свій перший справжній хіт. Танго-серенада «Maleńka», яке було виконане Адамом Астоном, принесло велику популярність.

Adam Aston - Maleńka (My Little Baby), 1933 tango- serenade (Stanisław Ferszko, Krzewiński & Brodziński), Syrena-Electro 1933 (Polish)

В 1935 році з’являється ще один хіт «Nie płacz» («Не плач») у виконанні Мечислава Фога

Mieczysław Fogg sings Polish Tango - Nie płacz (Don't Cry) 1935

Новорічний бал у в приміщенні «Adria» у Варшаві 1932 (3-й зліва Фершко)

Polish tango: Mieczysław Fogg - Żal (Regretting), 1933

 Оркестр проіснував до 1934 року.

Julian Front, Zygmunt Heyman, Michał Didyk, Franciszek Witkowski,, Filip Goldberg, Stanisław Ferszko, Tadeusz Jeselson.

Julian Front, Zygmunt Heyman, Michał Didyk, Franciszek Witkowski,, Filip Goldberg, Stanisław Ferszko, Tadeusz Jeselson. 

Tadeusz Olsza – «Bo to się zwykle tak zaczyna» (Muz.: J.Front, St. Ferszko / Tekst: Jerry, E.Schlechter) 1934

Виступав Станіслав і як соліст елітних варшавських нічних клубів та дансингів «Paradis», «FF», «Krzywa latarnia» (« Кривий ліхтарик»).

Варшава. Вулиця Wierzbowa. Відомі ресторани – «Adria», «Ziemiańska» і «Oasis».

Варшава. Вулиця Wierzbowa. Відомі ресторани – «Adria», «Ziemiańska» і «Oasis».

Henryk Gold's Orchestra – «Bo to się zwykle tak zaczyna», Muz. Stanisław Ferszko, Julian Front -- Tekst E. Schlechter, Jerry; «Columbia» 1935 (Poland)

Його пісні, написані для висхідної зірки варшавського шансону Віри Гран (уроджена Вероніка Гринберг), у якої він був постійним акомпаніатором, принесли їм обом заслужену популярність. Дебют 16-річної співачки з піснею у стилі бразильського танго відбувся 1 лютого 1934 року у варшавському «Paradis». Тут разом з оркестром Юліана Фронта і Станіславом Фершко вона виступала аж до 1938 року. Танго "Gdy odejdziesz" (Коли ти підеш), написане спеціально для неї, стало справжнім хітом.

Скрипка - Henryk Gold, фортепіано - Станіслав Фершко, запис для Syrena-Rekord, 1937, Варшава.

Непросто склалась доля Віри Гран. Восени 1939 року вона переїхала до Львова, де виступала в кафе "Палас" і кінотеатрі "Стильний". Після 1941 співала у Варшавському Гетто. Потім був Ізраїль і Париж, де співачка працювала з Шарлем Азнавуром, театром Alhambra Моріса Шевальєра, були записані альбоми для лейбла «Ducretet Thompson», «Балада», «Bevco», «Soundcraft» (Франція) і «Westminster» (в США), сольні концерти в «Salle Pleyel»… Проте її блискучий розум, інтелект з плином часу дедалі більше поглинав страх, недовіра і злі духи минулого. Нереальність стала для неї реальністю. Віра Гран померла 26 листопада 1980 р, в самотності, в будинку для літніх людей у Парижі.

Віра Гран

Вже в 23 роки Шмуель Фершко написав свою першу оперету «Polowanie na lamparta» («Полювання на леопарда») для варшавського театру «8:30».

Оперета "полювання леопарда" в театрі "8,30" у Варшаві (Aleksander Olędzki, Bolesław Mierzejewski, Jerzy Gliński,)

Оперета "Полювання леопарда" в театрі "8,30" у Варшаві (Aleksander Olędzki, Bolesław Mierzejewski, Jerzy Gliński) 

1937 рік став для нього роком підкорення Відня. Там німецькою мовою поставили його оперету Salzburg Ausverkauft. Потім був Париж. У 1938 році він акомпанував яскравій зірці Варшавської оперети Lucyna Szczepańska.

Незважаючи на стрімку хвилю професійної кар’єри, Шмуель у 1938 році все-таки залишив Польщу і на хвилі єврейської еміграції переїхав до Палестини, де почав працювати в Тель-Авівському театрі «Матате» («Мітла»). Цей переїзд, зважаючи на подальші історичні події, врятував йому життя. Далі була співпраця з популярними кабаре «Лі-Ла-Ло» («Мені-Їй-Йому») й «Охель» («Їжа»), написання популярних пісень на івриті, виступи в готелі «King David» в Єрусалимі, керівництво редакцію музичних радіопрограм...

Музика його танго звучала в 40-х роках і в Радянському Союзі.

Танго «Не говори». сл. Бернадського, обр. Б. Мандрус вик. Катерина Миколаївна Юровська Партія роялю Б. Я. Мандрус. Композитор: Фершко

Саме тут, в Ізраїлі, він мав велику популярність, його визнали як композитора і заслужено назвали «ізраїльським Гершвіним». Пісні Фершка «Bab el Wad», написана на слова Chayim Guri, і «Jeep and Moti» стали справжнім народними хітами.

У 1952 р. Фершка запросили на роботу в американську корпорацію NBC і він переїхав до США. Там він написав безліч оперет і мюзиклів, що були поставлені на Бродвеї. Його музика і пісні звучали у фільмах і на телевізійних станціях.

Цікавою і плідною виявилася співпраця зі знаменитим дуетом «Сестри Беррі», аранжування і музику якому писав пан Станіслав Фершко.

Сестри Беррі

The Barry Sisters - Tsi shpait (Yiddish Song)

Багато років він працював і диригентом Нью-Йоркського симфонічного оркестру, який пізніше й очолив. Помер Шмуель Фершко 30 липня 1990 р. у Маямі-Біч, США.

Продовження (Ч.2) - ТУТ  (Ч.3) - ТУТ

Для того щоб коментувати увійдіть будьласка під своїм акаунтом або зарєструйтесь