Історія залізничної станції Верхи

Іван Шворак

Історія :: СПАДЩИНА

Є в селі Верхи вулиця Варшава. Вона з центру села веде на захід, не зовсім в бік Варшави. Колись тут була залізнична станція, з якої і починалася подорож “на Варшаву”. Поява залізниці у Верхах пов’язана з подіями Першої світової війни, коли фронт пролягав по лінії річки Стохід, правий берег якої займали Російські війська а лівий Австро – Німецькі війська.

Потяг на залізничній лінії Івацевичі - Гривятки

Потяг на залізничній лінії Івацевичі - Гривятки 

Для організації залізничних перевезень на окупованих під час війни територіях австро-німецька армія будувала фельдбани - військово-польові залізниці. Ними підвозилися до фронту боєприпаси, продовольство, ліки. Існувала спеціальна організація, що називалася імператорські і королівські Військові залізниці (k.u.k Heeresbahnen – H.B.). Вона була організована за зразком звичайних цивільних компаній і перебувала у складі імператорського й королівського Військового міністерства (k.u.k Reichskriegsministerium).

Ширина колій становила 600 міліметрів. Вони поділялися на фронтальні, які підходили до ліній фронту, і рокадні, що пролягали паралельно до фронту.

Залізнична станція Верхи загальний

Залізнична станція Верхи загальний вид 

Польові вузькоколійки, побудовані під час Першої світової війни, як правило, починалися від станцій широкої колії. Станція Верхи була на лінії Івацевичі - Янів-Поліський - Камінь-Каширський – Грив’ятки, яку збудувало німецьке військо в 1916 році. Ця лінія  була сполучною, бо починалася в Грив’ятках від залізниці Київ – Ковель, проходила повз станцію Камінь-Каширський, в Янові–Поліському перетиналася з залізницею Брест – Лунинець і в Івацевичах примикала до лінії на Мінськ. При цьому ділянка Камінь-Каширський – Янів-Поліський була двоколійною. Спочатку нею здійснювалися тільки вантажні перевезення. У 1917 р. до кожного поїзда вже чіпляли один пасажирський вагон.

Так виглядала станція в 1917 році

Так виглядала станція в 1917 році

Варто згадати, що у 1913 р., напередодні Першої світової війни, уряд Російської імперії планував побудувати ряд нових залізничних ліній широкої колії, серед яких була і лінія Пінськ – Ковель, яка частково пролягала би через місцевість, де була прокладена вузькоколійка Камінь-Каширський – Янів-Поліський.

У 1921 році, коли Волинь стала частиною Польської республіки, мережу вузькоколійок активно використовували і розширювали, побудувавши лінії, що вели до лісозаготівель. Зокрема, поряд із Верхами були розгалуження до Галавого болота та урочища Липники. Волинську деревину використовували для будівельних та промислових потреб Польщі. Поблизу колій у Верхах поміщик Скужевський збудував паровий тартак, в якому деревину розпилювали на бруси та дошки. Скужевському належала чимала територія Верхівського лісу, він навіть мав власного лісника, будинок якого був розташований за 4 кілометри від села, дорогою до Каменя-Каширського.

Мапа 1930 року з позначенням полотна вузькоколійки

Мапа 1930 року з позначенням полотна вузькоколійки

Залізниця у Верхах неабияк посприяла розвитку села, населення якого в 20-х 30-х роках минулого століття було чи ненайбільшим за всю його історію й перевищило тисячу осіб. Крім вже згаданого тартака, тут були ще й вітряк і два водяні млини, парова електростанція, кузня, крамниця, працював чоботар та кравчині, розміщувалася пошта, будинок уряду гміни, працювала двокласна школа.

Центр села в 1939 році

Центр села в 1939 році

Верхівці їздили в Ковель, Брест, Пінськ, Варшаву, пересідаючи з вулькоколійки, де в складі кожного потяга було кілька пасажирських вагонів,  на поїзди широкої колії. Наприклад, з Янова–Поліського в 1939 році прямі потяги на Варшаву вирушали тричі на день о 06.48, 16.15 та 22.30. Крім того, у Верхи можна було доїхати й потягом Ковель – Камінь-Каширський до станції Сошично, а звідти – з візником, що коштувало чотири злотих.

Після Великої Вітчизняної війни, коли цією лінією вже не їздили потяги, верхівці добиралися рейсами вузькоколійки в Камінь-Каширський, використовуючи силу коня, запряженого у вагонетку. Ця залізниця, побудована під час Першої світової війни, пережила Другу і зникла з мапи під час повоєнної відбудови. Тоді полотно вузькоколійки демонтовували та використовували в промисловості й сільському господарстві. Зокрема, у Верхах коліями колишнього фельдбану їздили вагонетки колгоспного свинарника та пилорами.

Для того щоб коментувати увійдіть будьласка під своїм акаунтом або зарєструйтесь