Волинська авіація. Зберегти і розвивати

Volyn Times

Історія :: ТЕМА ДНЯ

Ініціатива ГФ «Волинський щит» та організації волинських авіалюбителів «ОВАЛ» знайшла щиру підтримку в колишніх і діючих авіаторів Волині та в сім’ях героїв минулої війни.

Громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону «Волинський щит» та організація волинських авіалюбителів «ОВАЛ» ведуть активну практичну роботу з відродження військових традицій краю, військово-патріотичної підготовки резерву ЗСУ й виховання молоді. Черговим кроком стала їхня ініціатива зі збереження та гідного вшанування великої, славної авіаційної сторінки волинської історії й започаткування нових її традицій. Звернення, ініційоване ними до в. о. Луцького міського голови п. Г. Пустовіта, голови Волинської обласної державної адміністрації п. Гунчика та голови Волинської обласної ради п. Палиці І. П., підтримали відомі авіатори краю та родини героїв Другої Світової війни, які захищали небо Волині. Воно просвітницько-інформативне й піднімає чіткі проблеми, що потребують негайного вирішення владою. Подаємо його текст:

"Вже понад століття Волинь є одним із центрів розвитку європейської авіації. Саме з її небом пов'язані імена видатних авіаторів Першої Світової війни, таких як: Костянтин Арцеулов (вперше в світі вивів літак зі «штопора»), Едуард Пульпе (видатний повітряний ас, який загинув у Волинському небі в 1916 році та був відспіваний у кафедральному костелі св. Петра і Павла в Луцьку), Олексій Черьомухін (засновник Центрального Аерогідродинамічного Інституту в Москві разом із видатним вченим Миколою Жуковським), видатні німецькі повітряні аси Освальд Бьольке, Ервін Бьоме, найрезультативніший повітряний ас Першої Світової війни Манфред фон Ріхтгофен, більше відомий як "Червоний Барон" та багато інших. Розвинута сітка аеродромів, зокрема в Луцьку, Ковелі, Володимирі-Волинському, Маневичах та багатьох інших містах і селах Волині, стала серйозним поштовхом для розвитку світової авіації і базою для підготовки та діяльності цілої плеяди видатних авіаторів, імена яких золотими буквами вписані в історію світової авіації.

У міжвоєнний період саме Волинь стала серйозним центром з підготовки авіаторів на базі польського авіаційного товариства L. O. P. P. (Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej - Ліги Протиповітряної та Протигазової Оборони), до складу якої входили Волинська планерна школа в Кременці та школа військово-льотної підготовки пілотів у Луцьку. Серед випускників планерної школи в Кременці була донька маршала Війська Польського Юзефа Пілсудського Ядвіга - бойовий пілот-ас RAF (Королівські Військово-Повітряні Сили Великобританії) під час ІІ-ої світової війни. 

В часи Другої Світової війни небо Волині стало справжнім ристалищем для радянських і німецьких авіаторів. Воно пам'ятає своїх захисників у перші дні червня 1941 року. Це Герої Радянського Союзу Олексій Новіков, Федір Архіпенко, Олексій Сєргов, Іван Лакєєв, Борис Єрьомін і Дмитро Тарасов. Пам’ятає і своїх визволителів у 1944 році, таких як Герої Радянського Союзу Степан Красовський, Сергій Мілашенков, Федір Полинін, Федір Бубліков, Микола Кузнєцов, Олександр Молєв, Чічіко Бенделіані, Віктор Подколоднов, Володимир Смірнов і Василь Сенатор. Багато хто з них знайшли свій вічний спокій у волинській землі. До їх могил наші земляки щороку покладають квіти, а їх іменами названі вулиці волинських міст і сіл.

Післявоєнний період ознаменувався бурхливим розвитком авіації на теренах краю. На волинських аеродромах були дислоковані потужні авіаційні підрозділи та з'єднання з героїчним бойовим шляхом і величезним бойовим досвідом. Серед них 168-й винищувальний ордена Суворова 3-го ступеня авіаційний полк (на аеродромі Жовтневе під Володимиром-Волинським), штаб 289-ї Нікопольської двічі Червонопрапорної авіаційної дивізії в Луцьку, а також 806-й ордена Суворова 3-го ступеня авіаційний полк (на Луцькому військовому аеродромі), який стояв на сторожі мирного неба та був авіаційним обличчям Луцька і Волині аж до 2004 року. Саме вони підготували цілу плеяду видатних радянських і українських авіаторів, таких як: Велло Лоемаа (бригадний генерал, Головнокомандувач Військово-Повітряних Сил Естонії), Юрій Левіт (заслужений льотчик-випробувач Російської Федерації), Анатолій Строгов (генерал-лейтенант, командуючий Військово-Повітряними Силами Прикарпатського військового округу), Юрій Трегубенков (Герой Російської Федерації, начальник Державного льотно-випробувального центру МО Росії імені В. П. Чкалова), Віктор Сідаш (генерал-лейтенант, заступник Головнокомандувача Військово-Повітряних Сил України) та багато інших. Також Волинь стала другою Батьківщиною та місцем вічного спочинку десяти льотчиків-фронтовиків, Героїв Радянського Союзу, почесних громадян Луцька Івана Антипіна, Олексія Голімбієвського, Петра Голодняка, Льва Зацепи, Миколи Кудрявцева, Леоніда Лізунова, Олега Малова, Григорія Світличного, Георгія Ульяновського та Анвара Фаткуліна, нащадки яких нині проживають в Луцьку.

Розпад СРСР призвів до занепаду та розвалу авіації та авіаційних традицій на теренах краю. Тільки початок АТО в 2014 році дав новий поштовх до повернення авіації на Волинь. Саме з метою підтримки тенденції повернення краю славних історичних авіаційних традицій, закладення основи для фахової організації військово-патріотичного виховання та підготовки кадрів для української авіації, а також для популяризації авіації серед молоді та вшанування ветеранів-авіаторів, яких ще багато проживає на Волині, просимо Вашого сприяння у вирішенні важливих для цього процесу питань, а саме: 

1. Відмінити рішення Луцької міської ради в частині внесення до переліку земельних ділянок, що підлягають приватизації, земельної ділянки на розі вул. Стрілецької та проспекту Грушевського. Оскільки на цьому місці історично встановлено меморіальний камінь видатному льотчику Костянтину Арцеулову, а в будинку поруч проживає велика кількість ветеранів авіації та членів їх сімей пропонуємо створити на цьому місці меморіальний «сквер Авіаторів» з наданням відповідного статусу. Зі свого боку ми готові долучитись до процесу його фахового  архітектурно-просторового вирішення і наповнення.

2. З метою функціонального збереження частини колишнього Луцького аеропорту в с. Крупа, де Луцька міська рада зберегла частку майна, для організації процесу військово-патріотичного виховання молоді та її первинної авіаційної підготовки, наполягаємо на збереженні даної частки майна за громадою міста та створення на її базі підприємства чи клубу відповідного авіаційного та військово-патріотичного спрямування.

3. Оскільки на території одного з дитячих таборів відпочинку поблизу с. Гаразджа Луцького району зберігається унікальний літак МиГ-15УТИ, на якому особисто літав перший в світі космонавт Юрій Гагарін, просимо надати йому статус пам'ятки історії й вжити заходів для його збереження та фахової реставрації.

Світлина Руслан Повстанець

4. На вул. Гулака-Артемовського в Луцьку авіаторами 289-ї Нікопольської двічі Червонопрапорної авіаційної дивізії ще за радянських часів був встановлений пам'ятник, присвячений першому в світі виводу літака зі «штопора». Основу його складають частини бойового гелікоптера, який брав участь у війні в Афганістані. Нині пам'ятник - у занедбаному стані. Просимо здійснити його фахову реставрацію, поставити на баланс міста та внести до переліку пам'яток історії.

5. На пр. Молоді в Луцьку з 1981 року розміщена унікальна авіаційна пам'ятка - пасажирський літак Іл-18Б. На сьогоднішній день в світі в якості музейних експонатів лишилось всього три подібні літаки, один з яких - в Луцьку. Зважаючи на це, наполягаємо на внесенні цього літака до переліку пам'яток, забезпечення його збереження, охорони та фахової реставрації.

Ми маємо надію, що спільними зусиллями Луцької міської ради, діючих авіаторів Волині, ветеранів авіації, авіалюбителів, краєзнавців та істориків ми зможемо повернути авіаційному місту Луцьку та Волинському краю їх славну понад сторічну авіаційну історію та практично вписати до неї нові славні сторінки."

Начальник служби безпеки польотів 289-ї бомбардувальної авіадивізії МОРОЗОВ В. В.

Старший льотчик-інспектор 289-ї бомбардувальної авіадивізії ФРОЛОВ А. В.

Командир військової частини № 42198 ЧАЛИЙ Н. В.

Старший штурман 289-ї бомбардувальної авіадивізії ЗІННАТОВ Р. Т.

Начальник штаба авіаескадрильї 806-го бомбардувального авіаполку ВАГІЛЬ В. Ю.

Начальник групи техніко-експлуатаційної частини 806-го бомбардувального авіаполку НІЖЕГОРОДЦЕВ С. Н.

Старший інженер 289-ї бомбардувальної авіадивізії ХОРЗОВ В. В.

Командир 806-го бомбардувального авіаполку, полковник МУРЗІН О. Є.

Начальник відділу зв'язку 289-ї бомбардувальної авіадивізії ДОРОХІН В. М.

Начальник відділу фізичної підготовки та спорту військової частини № 21814 ОЛЬШАНСЬКИЙ О. Я.

Начальник повітряної, вогневої і тактичної підготовки 806-го авіаполку винищувачів-бомбардувальників КУМПАН В. П.

Начальник групи техніко-експлуатаційної частини 806-го авіаполку винищувачів-бомбардувальників, майор ШВЕЦОВ Г. М.

Заступник командира авіаескадрильї 806-го авіаполку винищувачів-бомбардувальників по інженерно-авіаційній службі КРАВЧУК М. І.

Краєзнавець, член Національної спілки журналістів України ЛЮПА В. І.

Начальник парашутно-десантної служби 289-ї авіадивізії винищувачів-бомбардувальників, майор СЕРЬОЖЕНКО С. О.

Заступник головного штурмана 14-го авіакорпусу, полковник ЄКИМЕНКО О. М.

Донька Героя Радянського Союзу Зацепи Льва Григоровича РУДИНЕЦЬ Т. Л.

Начальник парашутно-десантної служби 289-ї авіадивізії винищувачів-бомбардувальників ЧЕРНИШОВ В. С.

Командир 806-го бомбардувального авіаполку, полковник БАРАНОВ Б. Т.

Дружина Героя Радянського Союзу Антипіна Івана Олексійовича АНТИПІНА Т. П.

Керівник Луцького аероклубу "Крила Волині" КОВАЄВ В. І.

Голова Волинської обласної організації ветеранів України, генерал-майор БУЛАВІН О. О.

Командир військової частини № А-3186, підполковник УМРИШ В. І.

Штурман ланки 2-ї авіаескадрильї 806-го бомбардувального авіаполку ШЕРШНЬОВ А. С.

Син Героя Радянського Союзу Голодняка Петра Михайловича ГОЛОДНЯК В. П.

Донька Героя Радянського Союзу Кудрявцева Миколи Гавриловича БРЕСЛАВЕЦЬ Г. М.

Заступник командира 806-го бомбардувального авіаполку по інженерно-авіаційній службі ІЛЬНИЦЬКИЙ А.

Заступник командира 806-го бомбардувального авіаполку по інженерно-авіаційній службі, підполковник ГРАНАТ

Заступник командира 806-го бомбардувального авіаполку по інженерно-авіаційній службі, підполковник КОРОТИНСЬКИЙ А. Й.

Заступник командира авіаескадрильї 806-го бомбардувального авіаполку по інженерно-авіаційній службі АРШУЛІК

Заступник командира авіаескадрильї 806-го бомбардувального авіаполку по інженерно-авіаційній службі, підполковник МАЛЯРЕНКО

Начальник цеху Луцького Державного авіаційного ремонтного заводу "Мотор", майор ЄЛІЗАРЬЄВ М. О.

Син Героя Радянського Союзу Малова Олега Івановича МАЛОВ О. О.

Командир 806-го авіаполку винищувачів-бомбардувальників, полковник ГОНЧАР М. М.

Командир 7-ї бригади тактичної авіації Повітряних Сил Збройних Сил України, полковник КОВАЛЕНКО М. М.

Заступник начальника Харківського Національного Університету Повітряних Сил ім. Івана Кожедуба, генерал-майор КОТОВ О. Б.

Командир Повітряного Командування "Захід" Повітряних Сил Збройних Сил України до 2013 року, генерал-лейтенант ПАВЛОВИЧ С. М.

Член громадської ради при Луцькому міському голові ДАЦИШИНА Т. В.

Лікар Волинського обласного Державного територіального медичного об'єднання ХОМУТІНКІН Г. В.

Підприємець НЕЧАЄВ В. О.

Дизайнер, художник ДЕМБИЦЬКИЙ В. І.

Член єврейської релігійної громади МАТУСОВСЬКА Х.

Начальник штабу громадського формування "Волинський щит" ЛЕВЧУК І. В.

Засновник Організації Волинських Авіалюбителів "ОВАЛ" СМЕТАНІН І. І.

Для того щоб коментувати увійдіть будьласка під своїм акаунтом або зарєструйтесь